Narozena
16. března 1958 v Praze
Výstavy
Text Jana Kříže
Studia:
1973 – 1977 | Střední průmyslová škola grafická v Praze |
1979 – 1985 | Vysoká škola umělecko průmyslová v Praze, Obor užitá grafika - plakát u profesora Eugena Weidlicha |
Výstavy
◀nahoru▶
1990 | Obrazy Jaroslav Vožniak, Marta Hadincová-Vožniaková, Veselí nad Moravou |
1991 | Obrazy Marta Hadincová-Vožniaková, Miroslav Hadinec, Bredgade Art Galery, Kodaň |
| Obrazy Marta Hadincová-Vožniaková, Miroslav Hadinec, galerie Behemot, Praha |
1992 | Obrazy Marta Hadincová-Vožniaková, Miroslav Hadinec, U zlaté štiky, Praha |
| S.V.U. Mánes, Mánes, Praha |
1993 | Obrazy Marta Hadincová-Vožniaková, Miroslav Hadinec, galerie Roka, Praha |
1994 | Obrazy Jaroslav Vožniak,Marta Hadincová-Vožniaková, Miroslav Hadinec, galerie Bohemia Art,
Kladno |
1995 | Obrazy krajinářských inspirací, Sdružení pražských výtvarných umělců malířů, Mánes, Praha |
1996 | Obrazy Marta Hadincová-Vožniaková, Miroslav Hadinec, galerie Ve dvoře,
| | MKS Veselí nad Moravou |
1997 | Panoráma manýrismu '97, Co si Rudolf nestihl koupit, galerie U prstenu, Praha |
| Byli jsme a budem... Výstava zbraslavských výtvarníků, Zbraslav |
1998 | Výstava obrazů SVU - malířů, Státní okresní archiv v Semilech |
| Uměním proti rasismu, Mánes, Praha |
| Jaroslav Vožniak a jeho škola, galerie Zámeček, Příbram |
2000 | "Dva konce století" 1900-2000, Dům U černé matky boží, Praha |
| I. salon českých, moravských, slezských malířů a sochařů., Litoměřice |
2001 | "Vožniakova škola" českého fantazijního realizmu, České centrum ve Vídni |
| Obrazy Marta Hadincová-Vožniaková, Miroslav Hadinec, Nová Síň, Praha |
| Obrazy - koláže Marta Hadincová-Vožniaková, European Property Development,
Prague City Center, Praha |
2006 | Dívčí sen; Fáze zrcadla, Komunikační prostor Školská 28, Praha
|
Text Jana Kříže
◀nahoru▶
Výtvarný program Marty Hadincové-Vožniakové lze nejspíš označit jako
fantazijní hyperrealismus. Zatímco českému fantazijnímu umění již
byla věnována zasloužená pozornost, českém hyperrealismu stále
zůstáváme mnoho dlužni. Bylo to jistě proto - a je to také případ
mimořádně vyhraněné tvorby Marty Hadincové, že se v Čechách jen
ojediněle setkáme s klasickými projevy proudu, který ve Spojených
státech končících šedesátých let rehabilitoval zobrazující principy v
malbě, a to zcela zvláštní, nečekanou, někteří říkají radikální
formou. O té formě by se dalo říci, že je "cool", je chladná,
neosobní, v plastice dokonce soutěží s přímou prezentací samotné
reality. Šokující nápodoba reality v jejích konkrétních předmětných
formách se stala novou aktualitou v řadě různých, zřejmě věčných
návratů zobrazivých tendencí v umění. Na tomto vývoji se podílela jak
únava z rozmělňovaných podob abstrakce, tak i výhrady k expresivní
figuraci. Není bez významu ani vůle umění jistým způsobem - tedy
právě ve stejně extrémní krajnosti věcného zobrazení, parodovat
spekulativní chlad minimalistické abstrakce.
Již v době studií na Vysoké škole
uměleckoprůmyslové, v sedmdesátých letech, překvapila Marta
Vožniaková neobyčejně vítanou schopností najít pro svůj
hyperrealistický projev ty nejvhodnější výrazové prostředky. Dokonale
si osvojila technologii i techniku americké retuše a perfektně ji
přetvořila pro potřeby hyperrealistického projevu. Bez nadsázky lze
říci, že v tomto ohledu vytvořila jednu z vrcholných variant
světového hyperrealismu. Vyšla však z odlišného kulturního prostředí
a zvláštní rodinné tradice, dané poabstraktní, groteskně fantazijní
verzí pop-artu v tvorbě jejího otce Jaroslava Vožniaka. To vše vedlo
k vyzrávání díla, které se dnes dovede prosadit jak v rámci světového
hyperrealismu, tak i středoevropského fantazijního realismu. I tam,
kde si zřejmě Marta Hadincová vybírá náměty svých obrazů tak, aby
vrcholně brilantní formou mohla předvést všechna kouzla své techniky
- a nebylo tomu jinak ani v klasických zátiších barokní, zejména
nizozemské malby, spojuje svou ikonografii jednak s tradicí
surrealismu a pop-artu, jednak s linií fantazijního alegorismu.
Působí tak i ryze technické motivy, jako kupříkladu prostý pohled na
spleť výfukových rour motocyklového motoru. Nejde jí v tomto případě
o chladný přepis tvaru, tak jako většině hyperrealistů, ale o výklad
zobrazované věci v autonomní rovině bizarního fantaskna.
Většina děl ovšem staví na principu
volného, dokonce zdánlivě neangažovaně libovolného spojování věcí v
nové obrazové celky, příznačného tím, že se zde spojují objekty,
které k sobě mohla připoutat pouze iracionálně uvažující mohutnost
fantazie. Ta hlubší, psychologická a zřetelně subjektivizující složka
imaginace je skryta za zdánlivou přesností popisu. Projeví se však
hned, jak začneme přemýšlet o povaze zobrazených a výmluvně spolu
vázaných motivech, ať již jako o symbolech či nositelích různých
smyslových kvalit. Zvláště významné je například spojování částí
"živých" lidských těl s předmětnou realitou. Na pozadí "zvěcňujících"
tendencí soudobé civilizace může malířka rozehrát širokou, někdy až
intimně osobní škálu pocitů, tak jak v nás vznikají v předmětném
prostředí, jímž jsme v dobrém i zlém obklopeni. Je to jistě
hyperrealismus, ale v příznačném postsurrealistickém výkladu.
Malby Marty Hadincové vycházejí z
perfektního pozorování a perfekcionistického přepisu reality, aby se
v nové, svéprávné podobě obrazu - novým seskupení věcí či jejich
části, proměnily v obrazová podobenství hlubšího objektivního i
subjektivního dosahu. Jsou jedním z nejpůvodnějších přínosů českého
kulturního prostředí k bilanci významných světových výtvarných
proudů.
Jan
Kříž
◀nahoru▶
◀ zpět na Autoři
|