Narozen
24. prosince. 1956 v Praze
Samostatné výstavy
Společné výstavy
Realizace
Zastoupení ve sbírkách
Text Ivana Neumanna
Studia:
1972 – 1976 | Střední odborná škola výtvarná v Praze |
1976 – 1982 | Akademie výtvarných umění (prof. Jan Smetana) |
Vystavuje od roku 1984, od roku 1995
členem S.V.U. Mánes v Praze
Samostatné výstavy
(výběr)
◀nahoru▶
1978 | La Galleria del incisione, Brescia, Italie |
1989 | Galerie mladých, Praha |
1991 | Galerie Pelin, Helsinky, Finsko |
| Galerie Litera, Praha |
| Nová síň, Praha |
1993 | Středoevropská galerie, Malé kresby, Praha |
| České kulturní středisko, Bratislava |
| Galerie VIA ART, Praha |
1994 | Galerie Litera, Velké téma - Zvěstování, Praha |
| Galerie Atrium, Velké kresby, Praha |
1995 | Galerie Behémót, Vykresleno, Praha |
| Blau-Gelben Galerie a České kulturní středisko, Vídeň, Rakousko |
| Galerie VIA ART, Pocta manýrismu, Praha |
| Galerie L. Colantonio, Brescia, Itálie |
1996 | Galerie Litera, Shrnutí, Praha |
| České muzeum výtvarných umění, Dům U Černé Matky Boží, Praha, Pocta manýrismu |
| Galerie moderního umění, Hradec Králové |
| Dům umění, Oprava |
1998 | Dejvická galerie V. Kramáře, Praha |
1999 | Galerie výtvarného uměni Hodonín, Nejasná řeč těla |
| České kulturní stredisko, Fotomalba (s L. Fuxou), Vídeň, Rakousko |
| Galerie VIA ART, Fotomalba (s. L. Fuxou), Praha |
| Galerie Millennium, Plexi, Praha 1999. Galerie U Kamene, Cheb |
2000 | Galerie Litera, Praha |
| X Centrum, Plzeň |
2001 | Shopping Park Hostivař, Praha |
| Galerija Spektar, Centar za kulturu Novi Zagreb Zagreb, Hrvatska |
| Ostrava, Galerie Magna, Černá série |
2002 | Praha, Galerie Millennium, Černá série |
2003 | Vrchlabí, Galerie Na půdě |
| Los Angeles (USA), Czech Front Gallery |
2005 | Ivan Komárek, Galerie Na půdě, Vrchlabí |
2006 | Naše modrá planeta, Galerie Vltavín, Masarykovo nábřeží, Praha |
2007 | Ivan Komárek, Galerie Magna, Ostrava |
| Depozitář, Galerie Millennium, Praha |
Společné výstavy
(výběr)
◀nahoru▶
1985 | Muzeum a galerie v Klatovech |
1986 | Zvíře a člověk, Malá Skála |
1987 | Šest autorů, Galerie U Řečických, Praha |
1988 | Krok, Praha |
1989 | Mladí Janu Bauchovi, Galerie V Špály, Praha |
| Mladí na jatkách, Praha |
| Pražská avantgarda, Essen, SRN |
1990 | Člověk v obraze, Stredočeská galerie, Praha |
| Současná česká kresba, Moravská galerie, Brno |
| Česká malba, Lisabon, Portugalsko |
1991 | Neohební, Galerie moderního umění Helsinky, |
| Muzea moderního umění v Turku, Rovanniei a Joensuunu, Finsko |
1992 | Po půlnoci, Weimar, SRN |
| Česká a slovenská kresba, Povážská galerie, Žilina |
| Andělé a démoni, Galerie L.Colantonio, Brescia, Itálie |
1993 | Česká a slovenské kresba, Galerie hl. m. Bratislavy, Slovensko |
| Česká kresba, Brescia, Itálie |
| Odkryté prostory, Weimar, SRN |
| Kriterion, Mánes, Praha |
1994 | Současná česká kresba, České kulturní středisko, Londýn, Velká Británie |
| Česká koláž, České kulturní středisko, Berlín, SRN |
| Úzkost těla, Otevřený dialog, Litoměřice |
| Mánes Mánesu, Praha |
1995 | Česká koláž, České kulturní středisko, Berlín, SRN |
| Noví členové S.VU. Mánes, Templ, Mladá Boleslav |
| Česká koláž, České kulturní středisko, New York, USA |
| 17. Meznárodní festival malby, zámecké muzeum v Cagnes-sur-Mer, Francie |
1996 | Bienále malby a plastiky, Galerie Portyč, Písek |
| Na tělo, Galerie Behémót, Praha |
1997 | Česká koláž, Národní galerie, Praha |
1998 | Pocta Janu Bauchovi, Mánes, Praha |
1999 | Galerie Millennium, Praha |
2000 | České muzeum výtvarných umění, Dům U Černé Matky Boží, Praha, Ozvěny kubismu |
| Dva konce století, České muzeum výtvarných umění, Dům U Černé Matky Boží, Praha |
| Nejasná řeč těla, Mánes, Praha |
2001 | Možnosti proměny, Galerie F.Drtikola, Přibram |
| Factory, Techo, Praha |
| Možná první a zatím poslední, S.V.U. Mánes, Praha |
2002 | Česká grafika, Mánes, Praha |
| Možnosti proměny, Galerie Františka Drtikola, Příbram |
2003 | Prazdroj české kultury, Mánes, Praha |
2003 | Současný akvarel, Galerie U Dobrého pastýře, Brno |
2004 | Folklorismy v českém výtvarném umění XX.století, Praha |
| Folklorismy v českém výtvarném umění XX.století, Státní galerie výtvarného umění, Cheb |
| Folklorismy v českém výtvarném umění XX.století, Galerie výtvarného umění, Jihlava |
2005 | Folklorismy v českém výtvarném umění XX.století, Muzeum Jana Amose Komenského, Praha |
| Ivan Komárek, Norbert Brunner, Galerie Navrátil, Praha |
2006 | Jubilanti S.V.U. Mánes 2006, Galerie Diamant, Praha |
| Podvědomí, Galerie Millennium, Praha |
| Amor vincit omnia, Galerie Montanelli, Praha |
| Závažná hra aneb česká a slovenská asambláž, Galerie Millennium, Praha |
| Accrochage, Galerie Vltavín, Masarykovo nábřeží, Praha |
Realizace (výběr)
Prodejna Popron, Praha, stropní malba, 1995.
Hotel Libuše, Praha, obklad stěn malovanou keramikou, 1996.
Nemocnice Liberec, HP, malba stropu a stěn, 1997.
Firma AQCOM-Hard, Ledeč nad Sázavou, nástěnná malba, 1997.
Moravská gobelínová manufaktura, Valašské Meziřičí, realizace tří gobelínů (240x170 cm)
Terasa soukromé vily, Praha, nástěnná malba
Klub firmy Banimpex, Praha, nástěnná malba
Zastoupení ve sbírkách
Národní galerie, Praha
České muzeum výtvarných umění, Praha
Galerie výtvarného umění v Ostravě
Katedra výtvarné tvorby Ostravské
univerzity (sbírka serigrafií)
Pražská plynárenská (sbírka koláží)
Text Ivana Neumanna
Práce zabývající se manýrismem 16.století si většinou také všímají toho, že tato epocha přinesla kromě jiného i
emancipaci kresby jako svéprávného vyjadřovacího prostředku. Od té
doby se znovu a znovu vynořují období, kdy se opět kresba stává
suverénním způsobem umělcova vyjádření. Poslední dvacetiletí
zaznamenalo takový vzestup kresby i v českém umění, kde se stírá
hranice mezi jednotlivými výtvarnými disciplínami.
Výrazně je manifestována tato proměna kresby ve tvorbě Ivana Komárka.
Ač odmítá podrobit se oficializujícím se programům současnosti, je
legitimním spolutvůrcem a reprezentantem doby. Vyznačuje ji
přesvědčení, že vše je možné užívat, vše převracet, ničeho se
nevzdávat a zároveň nic nepřijímat.
Cesta Komárkovy dosavadní tvorby napříč historií jakoby v sobě
opakovala uměřenost klasicismu nebo spíše neoklasicismu i
exaltovanost a subjektivní palčivost baroka. Ačkoliv zdánlivě
náhodné, je nynější Komárkovo setkání s manýrismem takřka
nevyhnutelné. Musel jej potkat v Praze, městě, kde se nic neztrácí,
kde na dvoře Rudolfa II. došel svého pozdního rozkvětu. Komárka
přitahovalo toto umění času podobně přelomového, podobně myšlenkově
konfúzního jako je ten náš. V manýrismu není ještě zcela zapomenuta
renesanční uměřenost, ještě nepropukla barokní exaltovanost,
V mimořádné suverenitě manýristické kresby je však vždy přítomna
hmotnost a tělesnost a tajemně jitřivý erotismus - Eros jako mytický
prostředník spojení protikladných elementů kosmu. A Komárkova tvorba,
vždy důrazně kresebná, stále krouží kolem tohoto neustálého spojování
protikladného - muže a ženy. Jeho citace a parafráze
identifikovatelných manýristických děl dnešním jazykem světa post...
znovu upozorňují na zmateném a matoucím konci století na evropské
kořeny naší kulturní identity i na sílu ponorné řeky mýtu.
Ivan Neumann
◀nahoru▶
◀ zpět na Autoři
|