Narozen
27. června 1946 v Praze
Samostatné výstavy
Společné výstavy
Zastoupení ve sbírkách
Text Jana Kříže
k pozvánce na výstavu v galerii Millennium
Studia:
1960 - 1963 | vyučen zedníkem |
1963 - 1967 | pracuje jako zedník |
1967 – 1973 | pracuje jako zedníkstuduje na
Akademii výtvarných umění v Praze (ateliér prof. Františka Jiroudka) |
od roku 1973 | se věnuje malbě, kresbě, grafice, plastice,
instalacím a environmentům |
1988 | získal stipendium Jackson-Pollock Krasner Foundation, New York |
1995 | získal grant Open Society Fund, Praha |
Samostatné výstavy (výběr)
◀nahoru▶
1976 | Jiří Sozanský, Památník Terezín, Terezín |
1985 | Kresby, Oblastní galerie, Liberec |
1986 | Jiří Sozanský, Galerie Opatov, Praha |
| Kresby, Galerie Na bidýlku, Brno |
1987 | Kresby, Malá scéna Domu kultury, České Budějovice |
1989 | 1970 - 1989, Lidový dům, Praha |
1991 | Obrazy, Galerie Nová síň, Praha |
| Kresby, Galerie Litera, Praha |
1999 | K pramenům inspirace / Toward the sources of inspiration, E galerie, Žirovnice |
| Drawings, gouaches, prints / Kresby, kvaše, grafika, Galerie Millennium, Praha |
| Téma Bible, Galerie Litera, Praha |
2001 | Kámen a kost / The Stone and Bone, Symposion |
| Kresby a grafika / Drawings & prints, Galerie Millennium, Praha |
| Pocta Janu Zahradníčkovi, Galerie Hollar, Praha |
2006 | Jiří Sozanský, Galerie Magna, Ostrava |
| Grafika, Galerie Magna, Ostrava |
Společné výstavy
◀nahoru▶
1976 | Umění mladých; Přehlídka současného českého výtvarného umění mladých
k 30.výročí založení Mezinárodního svazu studenstva |
1978 | Tshekkoslovakian nykytaidetta / Nutidskonst fran Tjseckoslovakien,
Helsingin Taidehalli / Helsingfors Konsthall, Helsinky |
1979 | České umění 1945 / 1975, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou |
1980 | Pevnost, Soukromé sympozium v Malé Pevnosti v Terezíně, Malá pevnost, Terezín |
| Kresby, Zámek Rychnov nad Kněžnou, Rychnov nad Kněžnou |
| Terezín '80, Památník Terezín, Terezín |
1981 | České malířství a sochařství 1900 - 1980, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou |
| Václav Bláha, Vladimír Novák, Ivan Ouhel, Petr Pavlík, Michael Rittstein,
Jiří Sozanský; Obrazy,Galerie umění, Karlovy Vary |
| Sochy a objekty na malostranských dvorcích, Malostranské dvorky, Praha |
1981 - 1982 | Most 81/82, Most, Most |
1982 | Architekti, malíři, sochaři v ÚMCH, Ústav makromolekulární chemie ČSAV, Praha |
1983 | Česká krajina, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou |
| Obrazy a sochy, Obvodní kulturní dům Gong, Praha |
| Motiv okna v díle deseti současných českých výtvarných umělců, Letohrádek Ostrov, Ostrov n. Ohří |
| Nové kresby Výběr z přírůstků 1973-1983, Letohrádek Ostrov, Ostrov nad Ohří |
| Prostor, architektura, výtvarné umění, Výstaviště Černá Louka, Ostrava |
1985 | Přírůstky 1982 - 1984, Kabinet grafiky, Olomouc |
| Česká kresba v boji proti válce a za mír, Muzeum dělnického revolučního hnutí jižních Čech,
České Budějovice |
1986 | České umění 20. století, Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou |
1987 | Demartini, Sozanský; Objekty, obrazy |
1987 | 30 výtvarníků v Lidovém domě, Lidový dům, Praha |
1988 | Forum '88, Pražská tržnice, Praha |
1989 | Současná česká grafika, Výstavní síň Mánes, Praha |
1990 | Dialog ´90, Galerie Mánes, Praha |
1991 | ...a po deseti letech, Galerie umění, Karlovy Vary |
| České malířství a sochařství 2. poloviny 20. stol., Alšova jihočeská galerie, Hluboká nad Vltavou |
| Šedá cihla 78/1991, Hrad a zámek, Klenová |
| Proti zdi, Galerie Fronta, Praha |
1992 | Minisalon, Galerie Nová síň, Praha |
| Situace 92, Galerie Mánes, Praha |
| Barok a dnešek, Jezuitský Kostel Zvěstování Panny Marie, Litoměřice |
1993 | Záznam nejrozmanitějších faktorů…; České malířství 2. poloviny 20. století ze sbírek státních
galerií, Jízdárna Pražského hradu, Praha |
1995 | Umění frotáže, Severočeská galerie výtvarného umění, Litoměřice |
| Kresba nebo obraz?, Palác Kinských, Praha |
| Kresba nebo obraz?, Místodržitelský palác, Brno |
1995 | Starozákonní motivy v českém umění dvacátého století, Galerie moderního umění,
Roudnice n. Labem |
| Starozákonní motivy v českém umění dvacátého století, Galerie umění, Karlovy Vary |
1996 | Jubilanti 1996, Galerie Hollar, Praha |
| Umění zastaveného času / Art when time stood still; česká výtvarná scéna
1969 - 1985, Praha, Praha |
| Novozákonní motivy v Českém umění 20. století, Galerie moderního umění, Roudnice nad Labem |
| Zpřítomnění; Přírůstky galerie z let 1987 - 1994, Hrad a zámek, Klenová |
1997 | Novozákonní motivy v Českém umění 20. století, Galerie umění, Karlovy Vary |
| Umění zastaveného času; česká výtvarná scéna 1969 - 1985, Moravská galerie, Brno |
| Mezi tradicí a experimentem; Práce na papíře a s papírem v českém výtvarném
umění 1939 - 1989, Trojlodí, Olomouc |
| Umění zastaveného času; česká výtvarná scéna 1969 - 1985, Státní galerie výtvarného umění,
Cheb |
| Hollar 80 1917 - 1997; Výstava grafické tvorby členů SČUG Hollar k 80. výročí založení,
Staroměstská radnice, Rytířský sál, Praha |
| Proměny krajiny v českém malířství 20. století, Veletržní palác, Praha |
2000 | Práce s tělem, Galerie Mánes, Praha |
2003 | Nadace Hollar k 50. výročí 2. lékařské fakulty UK v Praze, Karolinum, Křížová chodba, Praha |
2004 | Díla členů Sdružení českých umělců grafiků Hollar k 10. výročí založení Nadace Preciosa,
Oblastní galerie, Liberec |
2005 | Exprese / Expressiveness, Husova 19-21, Praha |
2006 | Jubilanti Hollaru 2006, Galerie Hollar, Praha |
| Jubilanti S.V.U. Mánes 2006, Galerie Diamant, Praha |
| Podvědomí, Galerie Millennium, Praha |
| Kalendáře pro Jindru Štreita, Dům umění, přednáškový sál, Ostrava |
| Monstra a monstra v nás, Galerie Millennium, Praha |
2007 | Od sochy ...; České sochařství 2. poloviny 20. století ze sbírek Galerie Klatovy / Klenová,
Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy |
Zastoupení ve sbírkách
◀nahoru▶
Svými díly je zastoupen v řadě veřejných a soukromých sbírek, např.:
Národní galerie v Praze, Památník Terezín, Alšova jihočeská galerie v
Hluboké nad Vltavou, České muzeum výtvarných umění v Praze, Oblastní
galerie v Liberci, Galerie Benedikta Rejta Louny, Galerie výtvarného
umění Litoměřice, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem,
Galerie umění Karlovy Vary, Galerie výtvarného umění Klenová, Moravská
galerie v Brně, Museé National d´Art Moderne, Centre George Pompidou,
Paříž, Museé Saint Denis, Saint Denis, Museé d´Art Moderne de la Ville
Paris, Helsinki Kaupungin Taidemuseo, Helsinki, National Gallery,
Sarajevo
Text Jana Kříže
k pozvánce na výstavu v galerii Millennium
◀nahoru▶
Jiří Sozanský
je příslušníkem umělecké generace, která se na přelomu 60. a 70. let
s vědomím kontinuity a tradic výtvarné tvorby rozhodla pro tradiční
výtvarné prostředky, v té době zpochybňované. Jeho umělecká tvorba se
poté rozvíjela v řadě cyklů a projektů jako mimořádně mnohovrstevná a
komplexní, snažící se překonat jednotlivé separované umělecké druhy.
Svými aktivitami v neobvyklých místech a prostorách Sozanský oživoval
utlumenou výtvarnou scénu 70. let. Jeho akce promlouvaly ke svědomí "normalizující
se" společnosti i za cenu nemalého osobního rizika. Sozanského zajímá
člověk v mezních situacích, jeho niterné rozpoložení a vnější reakce
směrem k lidské komunitě. Jeho obrazy, kresby, plastiky, objekty,
instalace, environmenty a performance reagují na konkrétní prostředí a
společenskou situaci v poloze naléhavého varovného mementa. Takové
byly jeho akce v Terezíně, Mostě, Vysočanech či Veletržním paláci, na které
logicky navázaly projekty realizované po roce 1990 ve valdické věznici
a v bývalém jezuitském kostele v Litoměřicích i řada akcí
reflektujících válečné utrpení obyvatel Sarajeva, prezentovaných v Čechách
a v Bosně a Hercegovině, završená monumentálním projektem Umění v mezní
situaci, představeným roku 1998 v Bruselu. Rok 1999 zahájil Jiří
Sozanský rozsáhlým projektem "K pramenům inspirace - kresebné a
grafické dílo Jiřího Sozanského", který instaloval v Národní galerii
v Praze - Sbírce starého umění ve Šternberském paláci. Neobvykle
komponovaná retrospektivní výstava představuje dílo soudobého autora
v přímé souvislosti s kresbami a grafikami v majetku Národní galerie
v Praze (Goya, Rembrandt, Škréta, Reiner, Sellari) a jejím cílem není
vzájemná konfrontace Sozanského díla s dílem starých mistru, k jejichž
inspiraci se Sozanský hlásí, ale naopak hledání souvislostí. Výstava
v tomto reprezentativním prostoru zaznamenala mimořádný úspěch jak u teoretiků
umění, tak i u širšího publika.
Jan Kříž
◀nahoru▶
◀ zpět na Autoři
|