Vladislav Mirvald - Monografie
Detailní popis produktu
Dosud nedostatečně zhodnocený představitel české geometrické abstrakce Vladislav Mirvald (1921–2003) ve svém díle osobitě parafrázoval oblouk vývoje moderní malby: přes období kubismu, surrealismu a realismu se propracoval k abstraktnímu projevu, ve kterém dále rozeznáme výrazná období lettrismu, kombinatorických struktur nebo op-artu. Mirvaldovo dílo vznikalo převážně v soukromí jako výraz potřeby umělce odpovídat na impulzy moderního výtvarného projevu a především výzvy jeho vlastního zvídavého intelektu. Významný podnět pro něj představovaly přírodní zákony, jejichž principy originálně využíval při vzniku svých kompozic. Publikace přibližuje experimentátorskou podstatu jeho práce, její hravost i neokázalou transcendentální rovinu. Současně objasňuje Mirvaldův vztah k lounskému uměleckému okruhu, ukazuje souvislosti s dobovým teoretickým přemýšlením a nahlíží jeho tvorbu v kontextu evropského i světového umění druhé poloviny 20. století. Kniha obsahuje seznamy výstav, biografické a bibliografické údaje a anglické resumé.
Autor | Tomáš Pospiszyl |
---|---|
Jazyk | CZ |
Nakladatel | Arbor vitae |
Počet stran | 160 |
Rok vydání | 2010 |
Výška | 24 cm |
Šířka | 22 cm |
Doplňkové parametry
Kategorie: | Knihy |
---|---|
Hmotnost: | 1 kg |
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.
1921 - 2003
Vladislav Mirvald byl významný český výtvarník, pedagog a fotograf, známý jako člen významné skupiny Křižovatka. Jeho tvorba byla klíčovým prvkem českého konstruktivního umění, a stal se osobitým malířem a vynálezcem nových výtvarných postupů, jako jsou kaňkáže a zmrzláže.
Narodil se v Záluží u Mostu, kde začal navštěvovat gymnázium. Po odstěhování do Loun a absolvování lounského gymnázia pracoval během války jako drážní dělník a telegrafista. Studoval na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity, kde získal vzdělání v oboru výtvarná výchova, deskriptivní geometrie a modelování. Po promoci učil na základních školách a na lounském gymnáziu, kde působil většinu své pedagogické kariéry.
Mirvald byl také vášnivým fotografem, sběratelem a restaurátorem. Věnoval se dokumentaci svého okolí, vydal obrazovou knihu o Lounech a okolí a byl autorem sbírek chmelových známek, pohlednic a poštovních kolků. Byl členem SVU Mánes a vystavoval se skupinou Tvrdošíjných.
V umělecké tvorbě Mirvalda můžeme sledovat vývoj od kubistické analýzy a realistické krajinomalby k expresívním vodním krajinám. Jeho kaňkáže, začínající v roce 1961, představovaly výrazné překonání informelu a zdůrazňovaly vztah mezi řádem a náhodou. Tématem jeho díla se stal vztah mezi geometricky vymezenými plochami, konkrétně černými a bílými ploškami. Mirvald experimentoval s kruhovými strukturami, cylindrickými aperspektivami a undulačními válci, což zahrnovalo paralelnost k organické morfologii. Jeho tvorba se stala výzvou pro vnímání plochy jako prostoru a zpochybňovala samotný proces vnímání.
Vladislav Mirvald zemřel v roce 2003 v Lounách, a jeho dílo zůstává významnou součástí českého konstruktivního umění.