Ve vývoji českého figurálního projevu
posledních dvaceti let zaujímá čerstvý padesátník Ivan Komárek
ojedinělé místo. I když je generačně spjatý s výrazným nástupem
mladých umělců v druhé polovině 80. let 20. století hlásících se
více či méně vědomě k postmodernímu přepisování a znovu
interpretování „originálních“ historických zdrojů, autor sám zůstal
stranou dobových skupinových programů. Cestu k vlastnímu
nezaměnitelnému projevu nehledal v třenici přímé společenské
angažovanosti ani v ironickém negování starších uměleckých vzorů.
Naopak čerpal pozitivní a přiznanou inspiraci v mládí z vlastního
rodinného prostředí a jeho kulturních kořenů, později na něj měli
formativní vliv Jan Smetana, jeho profesor na Akademii výtvarných
umění v Praze, a Jan Bauch, vůdčí osobnost české figurální malby 20.
století. Komárek nikdy nepotřeboval manifestačně ideovou platformu;
„druhý plán“ konceptuálních záměrů (skutečných či předstíraných) mu
byl a je vzdálený. Neskrývá se ve
své tvorbě za ničím, co by mu bylo myšlenkově či citově cizí.
Obnaženost lidských postav, které zobrazuje, nám tak signalizuje, že
jejich přítomnost a činy nejsou pouhou zástupnou hrou, ale sdělením
o skutečném (byť k neuvěření fantaskním) jádru lidského ducha.
Výstava s výmluvným názvem
„Depozitář“ představuje ranou kapitolu tvorby Ivana Komárka, během
níž formuloval svou řeč, vyzkoušel možné cesty a experimentoval
formálně i technicky. S více než dvacetiletým odstupem je přitom
jasné, že základy jeho tvůrčí vize byly již pevně položené:
sledujeme především jak obraz vzniká z vnitřního přetlaku
zkoumavosti, zvědavosti, přímo nutkání odkrývat a přetavovat lidskou
doménu při úsilí objasňovat složité vzájemné vztahy jako „hnací
motor“ lidskosti. Prostor toho zkoumání je v Komárkových kresbách
spontánně vymezovaný plynulými čárami a zkolážovanými,
neperspektivními plochami, v jeho malbě naopak převládá až sochařsky
pojatá plastičnost a monumentalita. Psychicky nabitý prostor všech
Komárkových děl je charakteristicky umocňován expresivními barvami a
groteskní nadsázkou tvarů.
Komárkova díla ze
sledovaného období 1981-1987 ukazují, jak brzy se profiloval a
prohloubil jeho osobitý svět, zavřený (až na drobné výjimky) vůči
momentálním společensko-politickým poměrům, ucelený v plnosti
emocionálních (i racionálních) reflexí a otevřený vůči stále novým
lidským vjemům a uměleckým postupům. Komárkův člověk, jak se v 80.
letech již projevuje, je heroicko-erotickou bytostí, odehrávající
přirozený příběh bez břemene morálního komentáře či existenciálního
patosu. Intimnost tohoto člověka nás přitahuje nebo naopak odpuzuje,
však jeho universální podoba nám připomíná, že v něm nacházíme
alespoň zlomek vlastního odrazu.
Richard Drury
|